Tongariro crossing i bilder

Okej, här kommer en miljon bilder med lite text:
 
Vid 3-tiden blev jag upplockad av två goa brudar, Josefine och Kristine, för att åka heeeela vägen upp till Tongariro National Park där vi skulle bestiga ett berg. "Är jag dum i huvudet?" frågade jag mig själv x antal gånger under helgen kan jag meddela.
 
På vägen upp åkte vi över berg och genom dalar, typ. Kullar lite var stans, väldigt vackert ändå.
 
Sen började vi gå (dagen efter då såklart)
Och vi gick. Och gick, och gick, och gick. Först ganska platt, i typ 1,5 h. Sedan upp för "the devils staircase" där jag trodde jag skulle dö ungefär hundra gånger. Efter det hamnade vi i en crater typ, där det var platt några 100 meter innan det var dags för nästa stigning.
Nöjda och glada efter första stigningen.
I bakgrunden ser man Mt Ngauruhoe som är Mt Doom i Sagan om Ringen. Om man ville kunde man gå upp där också, men det skulle tydligen bara vara rakt upp i 2 h, i sand som gjorde att man tog ett steg upp och två steg ner igen, så vi var inte så sugna på det.
Landskapet är helt fantastiskt. Det känns som man blivit förflyttad till en annan tid.
Bara en liten bit till...
Upp, upp, upp.
Och så var vi uppe vid Red Crater som var så himla coolt. Det är en gammal vulkan typ, som har en helt makalös färg. Man tappade liksom andan när man äntligen kom upp och ba: WOW
Till vänster på denna bilden så ser ni den absoluta toppen liksom. Dit gick vi, och vidare...
 
Ner till Emerald lakes!!
Alltså. Färgen, det gick liksom inte att beskriva, SÅ HIMLA COOLT!! Då kändes det helt plötsligt värt det att vi gått och gått och gått i 4 h.
Ner till sjöarna var det en förbannat brant backe med bara lös jord, så det var bara att glida ner, hoppas att man inte trillar och slår ihjäl sig, och försöka att inte tänka på att vi skulle gå upp igen.
Fina Kristine!
Josefine trillade på vägen ner (detta med mening dock) och fick därmed smeknamnet Turtle! (För att hon hamnade på rygg som en sköldpadda, hahaha)
Sedan gick vi ytterligare en bit och hamnade vid Blue Lake. När vi kom dit svepte det dock in ett moln, över oss och våran lunchpaus, haha.
Nöjd tjej över att vi äntligen var framme.
På toppen av berget fick vi helt plötsligt lite teckning och passade på att svara på sms, haha.
 
Sen bar det av neråt igen, och hemåt. Tror aldrig jag har haft så trötta ben.
 
På söndagen bar det först av till ett vattenfall, och sedan hem via Desert Road och Waikanae beach.
Desert road!
Fina reskamrater!
Waikanae beach.
 
Och det var den väldigt braiga helgen!
 
Nu ser vi fram emot en veckas jobb, påskhelg, en veckas jobb till och sedan åker jag till sydön, är inte det helt galet?
 

Kommentarer
Postat av: Josefine

Tack för en underbar helg tjejen! Blir ju helt glad bara av att kolla på bilderna :D Turtle var det ja..

Svar: tack själv goding!!
Linn Wollbrant

2013-03-25 @ 01:00:02
Postat av: Anonym

asfina bilder. puss

Svar: tank jo gunnar
Linn Wollbrant

2013-03-26 @ 21:28:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0