Franz Josef

Efter en kall natt i Greymouth med dubbla täcken så bar det av mot Franz Josef med några stopp emellan. Första var i Hokitika där vi fick gå in i en verkstad och kolla på när dom slipar greenstone som är Nya Zeelands speciella sten, typ.
 
Efter det lilla stoppet var det raka vägen till Franz Josef, om jag inte minns fel. Där sprang vi in till vårt hostel, försökte checka in, fick reda på att vi inte kunde göra det förrän klockan 14, så vi fick snabbt slita ut det vi ville ha ur våra väskor för att springa ut till nästa buss som skulle ta oss ut till glaciären!
 
Det hela började med en timmes promenad innan vi var framme vid själva glaciären.
Bergsväggarna var helt sjukt höga/stora..
Man kände sig så himla liten, haha. 
Ser ni stenen som ligger där? Den är lika stor som ett tvåvåningshus, tydligen. Tänk er då hur höga bergsväggarna var...
Och så kom vi fram till glaciären, som var mycket smutsigare än jag förväntat mig?
Guiderna gör trappor i isen så att det ska bli lättare att gå.
Vi fick kängor att låna, och för första gången hade jag två par skor som passade, haha! Fick med andra ord två olika storlekar. Tänk om man kunde göra så i affären också...
Hål i isen, gjort av vatten!
Och så gick vi ner igen.
Och hela vägen tillbaka!
Väl tillbaka på hostelet så var det middag som gällde, och sedan satt jag i bastun till läggdags, i princip.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0