I-land & u-land

Vi jobbar med i-land och u-land i SO;n för tillfället. Vi har bl.a. sett filmer om hur de har det där nere i Afrika och hur vi kan påverka och då får man grymt dåligt samvete. Här går vi och lever i överflöd när dom knappt överlever dagen. Vi skänker pengar med pengarna går ju tyvärr rakt ner i fickan på dom som bestämmer.
Men vad kan jag göra här hemifrån då? Jo, jag kan se till att köpa rätt saker, men det är ju bara allmänt jobbigt och jättesvårt. Plus att det blir dyrare. Men ändå, när man säger så känner man sig så ond. Att inte kunna unna människorna där nere ett värdigt liv, för att det blir lite dyrare eller för att jag är lat. Det är riktigt lågt, men ändå sant.

Men som en människa känner jag mig så betydelselös. Det känns som att hur mycket jag än gör, så gör det ingen skillnad. Hur mycket jag än källsorterar och försöker att inte köpa onödiga saker så smälter polarisarna. Hur mycket jag än försöker slänga saker i papperskorgar och inte på marken så går ozonlagret ändå sönder mer och mer. Det känns som att det inte hjälper att jag cyklar vart jag än ska. Jag gör ingen skillnad, så känns det. Men, många bäckar små heter det ju.

Usch vad jag känner mig elak när jag vet hur dom har det. Fast, å andra sidan, jag kan ju inte hjälpa att jag är född i  ett rikt i-land? Det är ju inte mitt fel precis. Slumpen avgör. Tacka gud för att jag inte blev född i afrika.

PUSS/ w


Kommentarer
Postat av: Klara

så jävla bra linn!

2008-09-07 @ 12:26:49
URL: http://kantarelltant.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0