Home sweet home.

I'm back!
Tacka Gud för Sverige säger jag bara.
Polen var i och för sig ganska bäst. Och så fruktansvärt hemskt.
(Varning för en del svordomar i detta inlägg)

Det började med att vi gick upp grisigt tidigt för att åka in till Kungsbacka och få bra platser på bussen. Måste säga att jag blev grymt nöjd med mitt val. Efter ca. 24 var vi nere och då var det frukost som gällde.
Första dagen fick vi gå på stan och chilla, hur fint som helst. Torget var det mysigaste jag varit med om. Vi åkte häst och vagn bland annat och fikade och lite annat mysigt.
Andra dagen åkte vi till Saltgruvan i Wieliczka (Ja, jag kollade upp stavningen). Det var rätt segt men ändå lite häftigt.
Däckade typ på bussen hem. Vi gick ut och käkade och sedan så råkade jag och Tova hamna inne hos Hassan och co. Det var längesen jag skrattade så mycket kan jag tala om. Murre garvade så han trillade ur sängen.

Tredje dagen var såklart dagen med stort D. Vi skulle till Auschwitz (Tro det eller ej, men det kan jag stava nu). Jag har en del att säga om det, kan jag ju tala om. Till att börja med var det helt sjukt. 4 miljoner människor har blivit brutalt mördade där. Och jag gick omkring där, som om ingenting hade hänt.
Hur kan man ens komma på tanken, att utrota ett helt folk? Att planera det in i minsta detalj, som Hitler verkligen gjorde, det är sjukt. Det är helgalet och omänskligt. Människorna i lägrena behandlades värre än djur.
De forslades dit i boskapsvagnar utan mat och vatten. Vissa hade inte tak över huvudet och andra hade inga fönster. Väl där sorterades de upp och togs ifrån sin nära och kära. De tog deras namn och gav dem istället en sifferkod. Hur värdigt är det på en skala? Att få några siffror som namn. De tog seriöst verkligen allting ifrån dem. Inte ens sitt namn fick de ha kvar.
Var du för ung eller för gammal skickades du direkt till den sk. duschen. Där blev du tillsagd att ta av dig alla dina kläder och gå in i duschen. "Glöm inte var du lagt dina saker nu" kunde de uppmanas. Sedan gick de in i ett rum med duschar i taket. Duschar som det aldrig någonsin runnit något vatten ur. Istället för att duscha så blev de ihjäl gasade. Efter (eller innan, det var olika) så rakades allt hår på kroppen bort, allt hår. Örhängen och guldtänder togs ut och allt såldes vidare. Sedan kremerades kropparna och det skulle inte förvåna mig om de andvände askan till att få träden att växa eller något annat ovärdigt.

I en säng fick de sova 12 personer. I en våning då såklart. 12 st på varje våning. Det blir 36 st i en säng. De kunde bli upp emot 700 i en barack. 700 människor som delade på ett rum. De kunde väga mellan 30 och 40 kg. Seriöst, min lillebror väger 37 kg. Han är liten och smal. En vuxen man ska inte väga 37 kg. Då är det något fel. Samtidigt som de inte fick någon mat var de ju tvungna att jobba som idioter också. De grävde sina egna gravar och tog hand om sina vänners lik. Så fruktansvärt sjukt. (Det var änna nära att jag svor där)
Toaletterna fick bara användas morgon och kväll och de var bara hål i en stenbänk.
Så jävla sjukt (Där kom den)
Brutalt mördade, det är vad dom blev.
SS-soldaterna gjorde vad dom ville. Hittade dom ett litet spädbarn tog dom det i benen och drog åt motsatt håll tills allt var sönder.
De som sa fel/inte orkade göra som någon sa/orkade jobba mer, de hängdes upp i armarna bakom ryggen på en stolpe. (Dålig förklaring) Ni vet, så som man har händerna bakom ryggen när man har handfängsel? Så hade dom händerna, och sen hängdes dom upp i händerna, så att man böjde armarna åt helt fel håll liksom. Där fick man i alla fall hänga tills armarna var helt av/helt ur led. Sen sköts man väl eller så fick man gå och jobba, med brutna armar, lyckat?
Jag blir så förbannad. Hur kunde folk bara blunda för det?
Birkenau (Auschwitz II) var så stort att man inte ens såg slutet på den jävla taggtråden (Satans amalia, där kom en till). Ofta folk bara åkte förbi och undrade varför det var ett sånt fint taggtrådsstängsel då eller? Kunde de inte se att något var fel? Är man så naiv? Det är ju för tusan så sjukt det kan bli i så fall.
Usch, jag blir bara så arg.
Och Hitler då. Den jäveln (Är det en svordom?) hade verkligen ambitioner. Han hade för sjutton gubbar judar i sin egna släkt. Hur i hela friden kan han hysa ett sådant hat då, så att han vill utrota dem från jordens yta? Obegripligt. Och som han hade planerat. In i minsta detalj.
Sjuke jävel. Jag är glad att han är död.

Ännu gladare är jag över att jag fick vara med om denna resan, för det var verkligen sjukt roligt, trots allt det hemska. Jag har träffat så många nya människor och så mycket roligt folk så det är inte sant! Ser verkligen fram emot återträffarna/träffen, om det nu blir någon.

Linn

Kommentarer
Postat av: Klara

Asså FY FUCKING JÄVLA FAN! Där hade du tre svordomar. AJg kan dra några till. Så jävla helvetes fucking fitt-sjukt är det här jävla fan-saken. (hahaha!)

Blääääääh.

2008-10-10 @ 19:45:49
URL: http://kantarelltant.blogg.se/
Postat av: julia

fyfan. hur fan kunde hitler få med sig så många läkare? OCH PRÄSTER?! kyrkan. och judarna som är guds folk, enligt bibeln, och så är kyrkan på hans sida, och utrotade så jävla många männsikor. 20 000 per dag. och världen blundade. dom ville inte säga emot. "tänk om jag dör då" tänkte folk, men hellre dö som ensam person och rädda tusentals människor, kanske miljontals. hemskt är det iallafall.

och jag älskar dig<3

2008-10-11 @ 14:33:51
URL: http://longkalsong.blogg.se/
Postat av: Moster Nettan!

Gött att du e hemma Linn.

Jätteintressant, lär mig mycket av det du upplevt, ser fram emot att få höra mer....

Kram :-) moster

2008-10-11 @ 15:49:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0